Inzet sociale media

Sociale media hebben een prominente plaats gekregen op de ROOS Dagen 2015. Annewil Neervens schetste een sociale mediastrategie voor regionale omroepen, waarbij ze de trend schetste dat de traditionele websites voor nieuws over hun hoogtepunt heen zijn en het nieuws steeds meer via social media geconsumeerd wordt.

En in een best practice workshop social media, liet Rens van Stralen liet zien op welke wijze RTV Noord succes boekt op Facebook; presenteerde Divimove een strategie voor om YouTube kanalen populair te maken. 

Henk van Ess vertelde in zijn workshop hoe sociale media een bron kunnen zijn voor journalisten en hoe ze daar onder meer nieuws kunnen vinden. Zijn workshop over Facebook Graph Search gaf hij eerder op de summerschool van de BBC. 

Voor de collega regionale omroepen in Europa organiseerde ROOS in samenwerking met Circom een workshop over het gebruik van apps voor journalisten. De workshop werd gegeven onder leiding van Hille van der Kaa van de Future Medialab van Fontys.

De presentaties van de best practice workshop sociale media uit 2014 zijn hier terug te zien. In dat jaar is zijn ook presentaties gegeven onder het kopje sociaal, mobiel en google glass.