Interview Bart Barnas

RTVNH draait op volle kracht tijdens grote stroomstoring

De grote stroomstoring op 27 maart, die een groot deel van Noord-Holland plat legde, zorgde ervoor dat RTV Noord-Holland rampenzender werd. Maar dat is best lastig met een stroomstoring, want (bijna) niemand heeft televisie en ook computers werken niet. Toch is het de zender gelukt om tijdens de calamiteit non-stop in de lucht te blijven. En dat op tv, radio en online. Hoe? Dat vertelt hoofdredacteur Bart Barnas in deze nieuwsbrief. “Toch handig dat we onze draaiboeken net een half jaar eerder ververst en vernieuwd hadden.”

Om 10.00 uur gaat het liveblog van RTVNH de lucht in. Een pushbericht is verstuurd, verslaggevers zijn onderweg naar belangrijke plekken in de provincie. “We zijn eigenlijk meteen live gegaan, zowel op radio als op tv. De vraag is natuurlijk hoe je verbinding blijft. Met een stroomstoring is het netwerk al snel overbelast, maar we hebben prima gedraaid op 3g en 4g. We wisten precies hoeveel computers er zouden blijven werken via ons noodaggregaat en gelukkig werkte de livestream ook. Want veel mensen zaten natuurlijk zonder tv, via de app waren we wel te bekijken. We zijn niet uit de lucht geweest en daar ben ik best trots op,” zegt de tevreden hoofdredacteur.

De regionale omroep werkte tijdens de storing samen met AT5. “Zij zorgden voor de reportages uit Amsterdam, zodat wij de rest van de provincie konden doen. Dat werkte perfect. En via RTV Utrecht hadden we een extra SNG-wagen tot onze beschikking. We hebben hem niet gebruikt, maar het was goed om te merken dat we hulp kregen van onze buren.” Hulp kreeg de omroep ook van het publiek. “Mensen konden op de radio hun verhaal kwijt. Dat werd massaal gedaan, luisteraars bleven maar bellen. Zo kregen we een goed beeld waar wel en waar geen stoom was, dat werkte heel interactief.” En ook online kreeg de redactie hulp van het publiek via e-mails en tweets. “Zo merk je maar weer hoe belangrijk het is om er als regionale omroep te zijn. Tijdens een calamiteit moet het publiek op ons kunnen bouwen.”

Barnas en zijn mensen merkten wel dat de communicatie met met name grote instanties moeilijk verliep. Het energiebedrijf bijvoorbeeld. En dat kwam niet alleen omdat het bereik van mobiele telefoons niet overal optimaal was. “Slechte bereikbaarheid van personen die over de communicatie gaan en niet weten hoe en wat ze moeten communiceren. Je merkt toch dat met name grote bedrijven slecht zijn voorbereid op een calamiteit.” Zelf ging het team van RTVNH nog op de dag zelf evalueren, sterker nog, een half uur na de stroomstoring zaten mensen van techniek, redactie, presentatie en hoofdredactie om tafel. “We waren over het algemeen tevreden, maar ook wij moeten onderling beter communiceren, dat is een van de lessen die we hebben getrokken. Vanuit de officiële instanties hebben we overigens alleen maar lof gekregen voor onze berichtgeving.”

Twee dingen wil Barnas nog kwijt. “Zorg dat je op belangrijke plekken, zowel in het bedrijf als bij de verantwoordelijken thuis, je noodplan uitgeprint hebt liggen. Maak kopieën! Dat je alle nummers bij de hand hebt als de computers niet meer werken of het internet niet meer werkt. Nummers van je mensen en nummers van instanties en hulpdiensten. Wij hadden het geluk dat we onze draaiboeken net een half jaar geleden hadden ververst en vernieuwd, maar dat zal niet bij iedereen het geval zijn.” En het tweede aandachtspunt is het hebben van een regiewagen, oftewel een SNG. “Zonder SNG ben je in een dergelijk geval nergens. Bezuinigen moeten we allemaal, maar laten we dat maar niet op de regiewagens doen.”