Interview Lout Donders  februari 2015

Brabantse Beauties verdienen een breed publiek

Voor het vierde jaar houdt Omroep Brabant een wedstrijd voor filmmakers; de Brabantse Beauties. Het concept: makers dienen hun plannen in, een jury beoordeelt de inzendingen. De jury kiest wat voorstellen uit die de makers mogen pitchen. De filmmakers met de beste ideeën winnen en gaan met behulp van ervaren producenten en een startbedrag van de Beauties hun documentaire maken. Lout Donders, hoofd varia TV en evenementen bij Omroep Brabant, is geestelijk vader van de Brabantse Beauties en hij merkt dat de wedstrijd een stimulans is. “Het startbedrag dat ze bij ons kunnen winnen werkt vaak als een vliegwiel om verdere financiering rond te krijgen.”

Vier jaar geleden kwam Donders met het idee. “Documentairemakers barsten niet van het geld en je wil toch dat er mooie producties gemaakt worden. Nieuw talent een kans geven. Er zitten zulke creatieve mensen in elke regio. Maar dat geld is er ook niet bij de regionale omroepen, dus moet je creatief zijn. Ik bedacht toen een wedstrijd. We konden de winnende filmmakers een startkapitaal van 10.000 euro geven en zijn er nu ongeveer 30 documentaires gemaakt via de Brabantse Beauties. Het startbedrag blijkt een prima vliegwiel voor verdere financiering hoofdzakelijk door het Mediafonds. Daar hebben we al ettelijke honderdduizenden euro’s weggehaald voor films die anders niet gemaakt zouden zijn.” Inzenders moeten uit Brabant komen, het thema van de film moet een link met de provincie hebben en het onderwerp moet toegankelijk zijn voor een groot publiek.

De winnende films worden vanzelfsprekend ook bij Omroep Brabant uitgezonden, maar dat is voor Donders niet genoeg. “Het zijn zulke mooie producties, die verdienen een breed publiek.” En dat gebeurt deze maand als RegioDoc  de mooiste documentaires van de regionale omroepen gaat uitzenden op NPO Doc. Liefst drie Brabantse Beauties staan geprogrammeerd in november en in december komt daar nog een vierde bij. Goei Volk van Ingrid van Zummeren en Marloes Hoogenstraaten over een buurtinfowinkel in Eindhoven is donderdag 13 november te zien. Een week later Kees en Mien, een portret van de grootouders van maker Ton van Zantvoort. Op 27 november isDroomman te zien, een documentaire van Sophie Tooten over de zoektocht naar de ideale man.

Donders ziet dat deelname aan de wedstrijd van Omroep Brabant goed is voor de jonge makers. “Ze kunnen hun portfolio uitbreiden, staat goed op je cv en ze kunnen proberen hun films door te verkopen. Kijk maar eens naar Blinde Liefde. Die film is zo vaak bekeken en de maker gaat nu zelfs naar Finland om daar op scholen te vertellen over de film.”

De juryleden van de Beauties hebben net de inzendingen van de nieuwe ronde voor het eerst besproken. Donders is tevreden. “We hebben er ongeveer twintig binnengekregen deze keer en nu gaan we bepalen welke makers hun idee mogen pitchen.” Maximaal zes makers mogen daarna daadwerkelijk hun film gaan opnemen. “Ook daar hebben we criteria voor: twee aankomende makers, twee gevestigde namen en twee studenten.”

Toch is het niet alleen maar hosanna vindt Donders. “Ik maak me zorgen hoe het verder gaat als het Mediafonds in 2017 verdwijnt. Nu reserveert dat fonds twee miljoen euro per jaar voor regionale producties. De NPO gaat ook zo’n soort fonds invoeren, maar lijkt niet te voelen voor een apart regiopotje. Ik ben bang dat makers uit de regio er straks lastig tussen komen als ze moeten concurreren met gevestigde namen in en om Hilversum en Amsterdam. Ik zou het zonde vinden als er geen podium meer is voor al dat talent dat er in de regio zit.”