Snelmenu

Onder leiding van Monique van Dusseldorp zijn twee dagen lang korte presentaties gegeven over uiteenkopende onderwerpen. De films zijn terug te kijken op de site.

 

 

11.30-13.00 uur Tools voor journalisten

Hans Jaap Melissen is oorlogsverslaggever. Hij werkt al jaren voor de publieke radio en televisie, maar ook voor de schrijvende pers. In 2015  kwam zijn boek 'IS-tot alles in staat’ uit, over de terreurbeweging IS. Sinds kort heeft Melissen een nieuw medium aan zijn wapenarsenaal toegevoegd: 360 graden video. Een soort google-streetview, maar dan met bewegend beeld. Melissen nam de 360-camera o.a. mee naar Lesbos om de vluchtelingenstroom te filmen. Hoe ervaart hij dit nieuwe medium? Wat is de meerwaarde van 'alles om je heen' in beeld brengen? Wat zijn de beperkingen? Investeert Facebook terecht 2 miljard in de technologie van een virtual reality headset? Hans Jaap Melissen komt het vertellen en wie weet heb je de kans om 360 graden zelf te ervaren. En ben je voor altijd verkocht!

Benny Brauns van de Limburgse omroep L1 komt vertellen Hoe drie verslaggevers met hun mobile telefoon live verslag hebben gedaan van de 'Nacht van Gulpen'

Wytse Vellinga is de Nederlandse mojo-expert. Hij draait als een van de weinige regionale verslaggevers bijna uitsluitend met zijn I-phone en weet alles van de laatste tools en trics op mojo-gebied.


14.00-15.30 uur Burgerjournalistiek. Hoe maak je van toeschouwers journalisten

Met de tool Cameraad van TNO kunnen ooggetuigen livestreams maken, die vervolgens kunnen worden geselecteerd, geregisseerd en gebruikt door nieuwsmedia. TNO-medewerker Arjen Veenhuizen vertelt hoe de tool werkt en hoe de verdere ontwikkeling met mediapartner Nu.nl verloopt. 

Nu.nl ziet de tool als een uitstekend middel om burgers onderdeel te maken van het journalistieke proces. Er zijn al verschillende veldtesten gedaan. Tijdens de workshop laat hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van Nu.nl de laatste toepassingen zien.

Ook het bedrijf Ubideo werkt hard aan live-streammogelijkheden voor het publiek. Tijdens de start van de Tour de France in Utrecht draaide een pilot samen met de NOS, waarbij Ubideo-streamers live verslag konden doen langs de route. Ook konden de streamers op verzoek beelden leveren. Wilde een fan bijvoorbeeld een live shot van zijn favoriete renner die kilometers van hem of haar was verwijderd, dan kon hij dat verzoek doen.


15.30-17.00 uur Hoe bereik je een nieuwe, jongere doelgroep

Twitter is niet meer weg te denken als nieuwsbron bij grote nieuwsevenementen, maar je kunt er natuurlijk nog veel meer mee. Er worden allerlei nieuwe tools ontwikkeld voor journalisten en voor newsrooms, zoals periscope en snappytv, waarbij ook montagemogelijkheden gebruikt kunnen worden. Stefan Tieleman, hoofd TV en Entertainment van Twitter komt uitleg geven.

Instagram is hard op weg om een van de populairste social media netwerken te worden. Volgers van NOS Kort krijgen dagelijks een selectie van het nieuws in video’s van 15 seconden. Leroy van Limbeek geeft een toelichting.

Jongeren aan je station verbinden is nog niet zo eenvoudig. Het nieuwe online platform voor vernieuwende journalistiek Mindshakes denkt te weten hoe je dit kunt doen. Door goed te luisteren naar jongeren, verhalen te vertellen die ertoe doen met veel aandacht voor illustratie, beeld en video. En natuurlijk ook door de juiste kanalen te kiezen. Hoofdredacteur Ward Wijndelts komt het uitleggen.