Snelmenu

De opzet van deze dag is vernieuwd. De workshops staan in het teken van trainingen die de hele dag duren. Er is dan ook geen plenaire opening.

Wel is er opnieuw een kolom met korte presentaties over diverse onderwerpen onder leiding van Monique van Dusseldorp. De vorm in deze werkgroepen is steeds: drie of vier korte presentaties van 10 – 15 minuten. Daarna is er ruimte voor de zaal om vragen te stellen of voor discussie. Voor degenen die hier niet bij kunnen zijn zetten we de korte presentaties (los van de vragen en de discussie) op internet.

 

10.30-11-30 uur The Future of News

In this English and Dutch spoken workshop Nikki O' Donnell talks about the outcome of the BBC's Future News Project. This project has been trying to identify some of the big trends likely to have impact on news and ask what audiences will want over the next decades.

René van Zanten (directeur Stimuleringsfonds voor de Journalistiek) presenteert de toekomst van de journalistiek in 2025. Hij schetst vier plausibele scenario's die in opdracht van het Stimuleringsfonds zijn ontwikkeld door Bureau Van de Bunt. De scenario's zijn bedoeld om betrokkenen binnen en buiten de branche verder aan het denken te zetten over de toekomst van de journalistiek en hun eigen positie daarin. 

 

11.30-13.00 uur Tools voor live verslaggeving

Welke nieuwe mogelijkheden bieden nieuwe 49/ip verbindingen voor live verslaggeving en liveprogramma formats? Met die WMT-technologie is het mogelijk om hoogwaardige live videoverbinding te maken vanaf elke locatie zolang er maar dekking is van een netwerk. 

Michel Bais van het bedrijf Mobile Viewpoint vertelt over de laatste innovaties op dit gebied.

AT5 maakt al jaren live programma’s met een wmt-kastje, waaronder Straten van Amsterdam. Saïda Maggé komt vertellen over de voordelen en mogelijkheden.

 

14.00-15.30 uur Is het huwelijk tussen Facebook en de omroepen eindig? 

Veel omroepen zijn op dit moment in een jubelstemming, het bereik via Facebook neemt enorm toe. En veel websiteverkeer lijkt ook via Facebook te lopen. Maar er komen nieuwe platforms op zoals Peach en bestaande kanalen als Instagram, Whatsapp en Telegram groeien hard. Terwijl kinderen zich vooral op Snapchat richten.

Zijn we voorbereid op het einde van het huwelijk met Facebook of maken we ons daar geen zorgen om? Digitaal strateeg Erik Jan Koedijk van Business X factor gaat graag in een interactieve workshop in gesprek met jullie over dit actuele onderwerp.