Van zenden naar communiceren

Vincent Everts schetste in 2007 de ideale regiozender voor 2010. Maak contact met het publiek. Het publiek zendt terug. Gebruik User Generated Content, zie Everts. Het was de start van verschillende experimenten met wat toen nog burgerjournalistiek werd genoemd. Veel experimenten zijn ingehaald door de komst van sociale media. De opgedane kennis hebben de regionale omroepen ingezet voor het gebruik van twitter, facebook en de apps voor de mobiele telefoons. En naast User Generated content is inmiddels onstaan:  User curated content.

 Everts Plenaire lezing  workshop Vincent Everts

Is ‘users generated content’ wel journalistiek? Is het wel verantwoord om in principe iedereen vrijelijk toegang te verlenen om materiaal op de website te plaatsen? Veel ethische vragen en ook veel koudwatervrees. RTV Utrecht startte in 2006 de website waarop iedere burger vrijelijk bijdragen op kan plaatsen en die achteraf pas worden geredigeerd. www.unieuws.nl 

 Burg4rjournalistiek workshop

Waarom zouden regionale omroepen zich bezig moeten houden met participeerde journalistiek? Wat is dat eigenlijk ‘participerende’ journalistiek? Waarom doen mensen dat? En wat schiet je ermee op? Professor Dr. Irene Costera Meijer toont in haar bijdrage in 2009 een aantal geslaagde en mindergeslaagde voorbeelden van ‘burger’ journalistiek.

 Participerende journalistiek

"Begin vroeg met publiceren, daarop reageren mensen". leerde Erwin Blom het publiek in 2008. "Zo wordt het verhaal beter. Er komen altijd direct aanvullingen als ik een betoog zet op mijn weblog. Dat proces gaat steeds vaker zo gebeuren. In de researchfase van een programma kan je de opzet online zetten. Een halfproduct werkt beter dan een product dat helemaal af is. "

 Van crossmediaal naar sociaal

Alex Beishuizen transformeerde de redactie van het print tijdschrift Computable in een internettijdschrift, schreef het boek Online of flatline en verzorgde in 2010 een workshop waarin hij journalisten aangaf dat er ook in de regio veel meer kennis dan is je als journalist kunt vergaren. Kijkers en luisteraars zijn goed in staat goede content te leveren.

De ‘getikte’ documenten van vroeger, zijn getransformeerd tot organische producten. De deadline voor internetredacties is een feed, een vertrekpunt, geworden. Nieuws moet altijd een follow-up hebben. Je moet doorwerken. De achtergronden moeten pas worden geschreven nadat er nieuws over is geweest.

 Online naar flatline

"Content is king" hield Meg Pickard de bezoekers voor in 2011. Dus niet content, maar "context is king". Nieuws is niet meer het monopolie van de journalist en er zijn meer nieuwssites dan ooit. Zodra nieuws op internet is gepubliceerd is het nieuws echt van iedereen. Reacties kunnen het nieuws beter maken, verder dragen en de journalist voer geven voor nieuwe berichten. Natuurlijk is het belangrijk om "eigen" verhalen te blijven maken, maar veel belangrijker wordt hoe die verhalen relevant zijn voor je publiek, vindt Meg Pickard. Weet je wat er speelt bij het publiek? The Guardian heeft een antwoord.

Meg Pickard ( in 2011 Head of Social Media Development bij The Guardian) is gespecialiseerd in "community engagement" en de opkomst van nieuwe vormen van "collaborative and participatory media". Of zoals ze het zelf omschrijft: "I work with journalists, technologists and users to develop and manage new social web strategies and experiences for The Guardian". The Guardian is één van de grootste nieuwsbedrijven ter wereld en doet het erg goed op internet, mede dankzij alle nieuwe initiatieven. Heel belangrijk is daarbij de interactie met het publiek. The Guardian schakelt publiek in bij het maken van nieuws, het verspreiden van nieuws en laat het publiek meebepalen over wat het belangrijkste nieuws is. "User curated content" noemt Meg Pickard dat. Ze heeft een inspirerend verhaal over hoe je je publiek kunt betrekken bij wat je doet.

 Meg Pickard

In 2014 lieten RTV Noord, Omrop Fryslân en RTV Utrecht hoe ze sociale media en live blogs voor nieuwshebben ingezet. Rens van Stralen (RTV Noord) toonde de app voor de mobiele telefoon waarmee Groningers aardbevingen konden melden aan de redactie. Omrop Fryslân werd geconfronteerd met een brand in Leeuwarden waarbij een dode viel. Ze waren voorzichtig met het naar buiten brengen van het nieuws en waren daardoor niet altijd de eerste die het nieuws brachten. Voor Sybren Terpstra (Omrop Fryslân) blijft een belangrijke vraag wanneer nieuws naar buiten gebracht wordt. Moet je mee in de snelheid van berichten op sociale media of wacht je tot de informatie officieel bevestigd is? Hoe gingen ze daar bijvoorbeeld mee om bij het live-blog dat RTV Utrecht bijhield bij de vermissing van twee broertjes uit Zeist is een vraag aan Marko Faas van RTV Utrecht. Tenslotte gaf Wilma Haan van NU.nl een presentatie over live bloggen bij nu.nl. Hoe gebruiken zij een liveblog en hoe hebben ze liveblogs georganiseerd? Wat werkt wel voor een liveblog en wat niet? En wat is de invloed van social media op een liveblog?