Van camjo naar mojo

Michael Rosenblum, de goeroe van de vj-journalism, opende in 2004 de ROOS Dagen met een bevlogen pleidooi voor camjo, de journalist die tegelijkertijd cameraman is en zijn eigen materiaal monteert. Sindsdien is camjo een terugkerend thema op de ROOS Dagen. Sinds 2013 is daar mojo, de journalist die filmt met de mobiele telefoon, bijgekomen.

Glen Mulcahy (RTE Ireland) presenteerde in 2013 en 2014 de mogelijkheden van filmen met de mobiele telefoon. In 2014 was een hele sessie gewijd aan het nieuwe filmen

In 2015 is opnieuw een best practice workshop gegeven over mojo met presentaties van Wytse Vellinga(mojo-journalist van Omrop Fryslân) en Jeroen Kelderman (RTV Drenthe).

Glen Mulcahy (RTE Ireland)

Do's and don'ts met mojo Wytse Vellinga

Mojo videodagboek - Jeroen Kelderman

 Key note speech Michael Rosenblum 2004

Lisa Lambden, in 2005 werkzaam voor het  BBC trainingscentrum in New Castle, vertelde dat jaar de bezoekers van de ROOS Dagen:  VJ is storytelling. Niet meer de geijkte persconferenties aflopen, waar steeds maar hetzelfde wordt gezegd. Of de gebruikelijke quote’ s halen bij een wethouder of burgemeester. Het verhaal halen op straat. Mensen aanspreken en volgen met de camera. De vj heeft de vrijheid goede verhalen te zoeken, meer creatief te zijn en naar buiten te gaan. Je leert door fouten te maken. Dat waren enkele adviezen uit haar keynote speech.

 Lisa Lambden

Scott Rensberger toonde zijn werk als camjo op de ROOS Dagen van 2008. ‘Ik vind het heerlijk om VJ te zijn, omdat ik de credit krijg als mijn werk goed is. En als het niks is, krijg ik zelf de schuld’.

Hij schiet door de hele VS materiaal voor mogelijke verhalen. Hij zocht vaak het web af op trefwoorden, zoals ‘the largest’ of ‘the biggest’. Op deze manier stuitte hij op een van zijn bekendste verhalen: ‘the machine gun shoot’, het verhaal over worlds largest machine gun shoot.

Het verhaal moet voor zichzelf spreken. Informatie kan, maar het moet kort en duidelijk zijn. Tijdens het interviewen stelt hij vaak twee vragen tegelijk. Dubbele vragen stellen, is zijn advies, dat geeft antwoorden waarbij verbanden gelegd worden. Zo vroeg hij een achterblijver na de storm Katrina in New Orleans in "Gun Man": "hoe krijg je water en waar gebruik je het voor?" "Er zit een gat in het dak, ik vang het op in emmers en ik gebruik het om mezelf te wassen en schoon te maken, " was het antwoord dat zonder de voorafgaande vraag in het item gemonteerd werd.

In zijn items draait het om het verhaal. Rensbergers geheim is om de video op te bouwen in sequenties en te luisteren naar het verhaal. Hij speelt net zolang met het materiaal tot hij weet waar het zwaartepunt ligt en weet wat zijn laatste shot wordt. Niet het eerste beeld is voor hem het belangrijkst, maar het laatste. Dat moet de essentie bevatten en die moet bij mensen blijven hangen. In een filmpje over de hond Squirt is dat de hond met daaronder de woorden: A postal worker trapped in a dog’s body. 

 It's a vj world

Een camjoredactie heeft een andere bedrijfsvoering dan de traditionele nieuwsredactie. RTV Utrecht liet TNO er onderzoek naar doen en Wim Kramer, manager nieuws bij RTV Utrecht, presenteerde de resultaten op de ROOS Dagen 2008 aan de hand van praktijkvoorbeelden van zijn eigen redacties. 

 De camjo redactie presentatie Wim kramer  Mojo presentatie

Do's and don'ts met mojo Wytse Vellinga