Het belang van channel management: welke keuzes maak je voor welk mediakanaal

Datum: 03-03-2017Het belang van channel management: welke keuzes maak je voor welk mediakanaal

Interview met Rens van Stralen

Het samenstellen van het programma voor de ROOS Dagen is een flinke klus. Daarom is er een programmacommissie die vanaf september eens per maand samenkomt om te brainstormen en te bedenken welke workshops en trainingen interessant zijn voor medewerkers van de regionale omroepen. Rens van Stralen, chef digitale media bij RTV Noord, zit in die werkgroep en met hem blikken we vooruit op 22 en 23 maart als de vijftiende ROOS Dagen op het programma staan.


Kennen de regionale omroepen hun publiek? Weten ze wat er speelt en leeft in hun regio? Publiek dus, de rode draad in de workshops en trainingen tijdens de komende editie van de ROOS Dagen. “De werkgroep draagt ideeën aan en al snel kwamen we op het thema Ken je publiek. Mede bedacht naar aanleiding van de verkiezingen in Amerika. Daar dachten de media ook dat ze hun publiek wel kenden, maar dat bleek toch even anders uit te pakken na de zege van Trump.” Sparren, gasten benaderen, afspraken maken en zo loopt het schema vol. “Het is mooi om te zien dat we in september letterlijk met een leeg schema begonnen en dat langzamerhand steeds meer blokken gevuld werden. Aan het eind van het jaar hadden we het programma nagenoeg rond.”


Een van de ideeën die Van Stralen zelf heeft aangedragen, is een workshop over channel management. Het optimaal inzetten van de mediakanalen waar - in dit geval een regionale omroep - over beschikt. Op de eerste dag zal deze workshop onder zijn leiding worden gehouden. “Als je kijkt naar het tijdspad zie je dat er sinds het jaar 2000 zoveel kanalen zijn bijgekomen. Eerst was het vrij overzichtelijk, je had radio, daarna tv en later de website. Inmiddels is er zoveel bijgekomen, denk aan apps, Facebook, Twitter, Snapchat, YouTube, maar er verdwijnt nauwelijks iets. Hyves is er niet meer en op sommige redacties is Teletekst weg, maar verder komen er alleen maar kanalen bij. Dat vereist dat je goed kijkt naar de keuzes die je als redactie maakt.” Oftewel, op welk platform zet je je content weg en in welke vorm en wanneer. Interessante vragen die tijdens de workshop zeker aan bod zullen komen.


Neem bijvoorbeeld YouTube. Hoe kunnen regionale omroepen daar een rol op spelen? Van Stralen: “Dat is een lastige, YouTube is tegenwoordig toch het domein van de vloggers. De omroepen gebruiken het vooral om hun video's op weg te zetten, een soort vergaarbak, maar er moet toch meer mee kunnen? Ga je zelf vloggers opleiden? Ga je vloggers iets voor je laten doen als ze uit jouw provincie komen? Daar gaan we het over hebben.” Ook komt de vraag aan bod voor welke kanalen je als omroep moet kiezen. “Moet je jezelf beperken? Of doe je alles? En als je dan gekozen hebt, waar zet je dan wat op? Elk kanaal vraagt weer om z'n eigen content. Crossmediaal zijn is het toverwoord. Ik verwacht dat Kirsten Jassies, die als social content strateeg onder andere LINDA heeft geadviseerd over de inzet van visuele content, daar wel wat over gaat vertellen en mooie voorbeelden bij heeft,” zegt de Groninger.


Bij LINDA. denken ze bijvoorbeeld heel goed na over wat ze wanneer plaatsen. “Op Facebook moet er rond 10.00 uur een feelgoodfilmpje geplaatst zijn. Dat past bij het ritme van het publiek van LINDA dat rond die tijd zin heeft in wat leuks en zich wat tijd voor zichzelf gunt. Dat is dus een voorbeeld van reageren op de behoefte van je doelgroep. Wel iets om over na te denken als regionale omroep, waar we toch gewend zijn om nieuws te brengen als er nieuws is. De waan van de dag.” Bij RTV Noord denken ze bijvoorbeeld goed na over wanneer ze hun columns plaatsen. “Die zetten we er meestal 's avonds rond 20.30 uur op. Dan is iedereen ongeveer klaar met eten en opruimen. Het Journaal is geweest, dus dan gaan mensen lezen op hun iPad of telefoon. Daar proberen we dan op die manier op in te spelen.”


Zelf is Van Stralen erg enthousiast over de mogelijkheden van Facebook. “De Facebook live-vergaderingen, verslaggevers die live verslag doen op Facebook van evenementen. Het aantal mensen dat je daarmee bereikt is enorm. En dat aantal groeit nog steeds. De potentie van Facebook Live is ongekend. Ik hoop dat het nog aan bod komt tijdens deze workshop. We hebben zoveel om over te praten.”


Eerdere nieuwsberichten

Europese prijs voor kinderprogramma Omrop Fryslân 2017-05-29 17:10:36
Innovatie geeft een groot vertrouwen in de toekomst van de journalistiek 2017-04-18 11:58:23
Het Friese paard als filmster in bekroonde documentaire 2017-04-07 16:32:38
Omroep Brabant wint Gouden NL-Award met themapagina over De Woenselse Poort 2017-03-23 14:17:29
Annette van Trigt over de NL-Awards 2017-03-17 12:43:48
Speel het Grote Regiospel 2017-03-17 12:41:56
Het Debat van het Zuiden: Geen afgemeten blokken, maar hopen op een inhoudelijke discussie 2017-03-10 13:57:43

 ROOS Post

 

Margriet van der Zee houdt u iedere week op de hoogte van de voorbereiding van de ROOS Dagen en ontwikkelingen bij de regionale omroepen.

Nieuwsbrief gemist? De interviews kunnen hier nagelezen worden. 

Aanmelden voor de nieuwsbrief kan met een mail naar: rbernsen@roosrtv.nl