Snelmenu

Reuters’ Digital news Report, Richel Bernsen (ROOS)


Als inleiding van de bijeenkomst over trends in de journalistiek, presenteert Richel Bernsen enkele grafieken uit het Digital News Report. Het onderzoek is in 2016 uitgevoerd in 26 landen onder in totaal 50.000 respondenten waarvan 2000 in Nederland. Deze bijeenkomst is onderdeel van de workshop van Circom over Social Media. Het rapport van Reuters bevat ook resultaten over de herkomst landen van de aanwezige Europese collega’s. De grafieken zijn te vinden in de bijgevoegde presentatie.
 
Hoe succesvol zijn publieke omroepen online? 
Met name de ORF in Oostenrijk (met een weekbereik van 53% online) en de BBC (51%) zijn succesvol online. De publieke omroepen in bijvoorbeeld Italië, Duitsland en Frankrijk zijn minder succesvol online.  
 
Wat is de belangrijkste nieuwsbron: sociale media of tv? 
Op de vraag naar de belangrijkste nieuwsbron voor het nieuws noemen in de afgelopen jaren steeds meer mensen de sociale media. In Portugal is het 16%; in Ierland 15% in Spanje 13% en in Tjechië, Nederland en de UK 8%.  De sociale netwerken die het meest gebruikt worden zijn Facebook en You Tube, zo is te vinden op de site van het Digital News Report. 
 
Vooral voor jongeren zijn de online media belangrijker dan de andere nieuwsbronnen. Bijna een derde (31%) van de jongeren onder de 24 noemt online nieuwssites als belangrijkste nieuwsbron. Voor bijna de helft van de 55-plussers is televisie nog steeds de belangrijkste nieuwsbron. 
En als het gaat om de vorm waarin nieuws online geconsumeerd wordt, dan wordt video steeds belangrijker. Daar hoort wel de relativering bij dat tekst nog steeds zeer gewaardeerd wordt. 
 
Wie heeft er (nog) vertrouwen in het nieuws?
In Finland zeggen de meeste ondervraagden (65%) ‘vertrouwen’ te hebben in het nieuws. In Nederland is dat 54%, in de VS 33% en in Hongarije 31%. Vooral het vertrouwen in de nieuwsorganisatie en in journalisten zijn bepalend voor het vertrouwen in het nieuws. 

Hoe wordt online nieuws gevonden?
In Nederland zegt 48% van de online-nieuws consumenten direct naar de nieuwssite te gaan voor het online-nieuws, 31% zegt dat via social media te doen en 24% door te zoeken op internet. 

Passieve nieuwsconsumenten of actieve deelnemers?
Het merendeel (48%) van de nieuwsgebruikers zijn passieve consumenten. Ze nemen het nieuws tot zich en praten erover met vrienden en colllega’s. Een derde van de nieuwsgebruikers is actiever in de zin dat ze nieuwsberichten delen via sociale media of deze liken. Ongeveer een vijfde deel van de mensen zijn actieve deelnemers, die reacties geven bij het nieuws en of blogs bijhouden. 
 
Meer weten?
Er is nog veel meer informatie per land te vinden op de site van het Digital News Report


 Presentation Digital News Report

The opportunities in journalism, 
Bart Brouwers (Professor of Journalism Studies and Media, University Groningen)


Journalistiek: het beste moet nog komen. (Journalism, the best is yet to come)
1. De techniek maakt steeds meer mogelijk
2. De samenleving heeft het nodig.

Het vertrouwen in journalisten als beroepsgroep is klein (24%) maar nog minder in politici (15%). Opmerkelijk dat het vertrouwen in tv-nieuwslezers wat groter is (67%). 
 
De trend is niet gunstig: fake news, alternative facts heeft betrouwbaarheid geen goed gedaan.
Wat nodig is in de journalistiek is het vertrouwen te winnen:
1. Door een nieuwsgierige houding en door oprechtheid en volharding
2. Het brengen van de beste verhalen op alle platformen en divices
3. Tools om te communiceren
 
Gebruik de traditionele tools van kijken en luisteren. Fototoestel, pen en papier, microfoon. Maar gebruik ook nieuwe instrumenten:
  1. Bijvoorbeeld de drone voor evenementen of om op plekken te komen waar je niet zo gemakkelijk kan komen.
  2. Of virtual reality en augmented reality bij het maken van een verhaal.
  3. Of 3-D printing zoals bij 3D by Flow in Eindhoven voor illustraties bij verhalen
  4. Artificial intelegence en inzetten van robots bij het maken van verhalen.
  5. Internet of things (IoT), een systeem van aan elkaar verbonden divices, mechanische en digitale machines, objecten, mensen etc. die data op internet kunnen verspreiden zonder directe interactie van mensen.  
  6. Block-chain technologie, een decentrale internettechnologie, een soort grootboek van economische transacties volledig transparant waarbij alles van waarde (geld, maar documenten) uitgewisseld kunnen worden. Bitcoin is een van de netwerken die deze technologie gebruikt. 

Deze 8 nieuwe technologieën zullen volgens PcW (Price Waterhouse en Coopers) de meeste impact hebben de komende jaren in het digitale verkeer.
 
 

Je moet in de journalistiek de wil hebben om:
- Te communiceren en interacteren
- Samen te werken
- Specialist te zijn/ te worden.
Verhalen vertellen is een tweeweg verkeerstraat. Van meerdere kanten komt een verhaal tot stand. 

Veel redacties sluiten de reactie mogelijkheid vanwege allerlei redenen. 
Het monopolie in de journalistiek is voorbij, het vraagt om nieuwe vaardigheden, specialisaties en samenwerking. Denk niet dat we nog steeds de enige zijn die beslissen wat nieuws is. 

Vernieuw: de mogelijkheden zijn voor het oprapen. Gebruik je oren, ogen en hersens. En laat je inspireren bijvoorbeeld door dit project van Karin Bem Khelifa: The Enemy, hierin worden verschillende technologieën gebruikt in een journalistiek verhaal over het conflict tussen Israël en Palestina. Bart Brouwers gehele presentatie is hier te zien. 

 Opportunities in journalism

Google Nederland
Cindy Penders (Google Benelux) 


Google ondersteunt hoge kwaliteit in de journalistiek met technologie en vernieuwing op verschillende manieren.
 
Digital News Initiative (DNI) is een samenwerkingsverband tussen Google, uitgevers (o.a. NRC, FT, FAZ, Die Zeit, the Guardian, El Pais) en organisaties als the European Journalism Centre.
 
DNI doet aan: 
- Productontwikkeling
- Training en onderzoek
- heeft een fonds voor innovatieve projecten (voor iedereen)
 
Product ontwikkeling
Samen met uitgevers snellere pagina’s ontwikkeld voor mobile devices. Het uploaden van gewone pagina’s duurt vaak te lang, waardoor gebruikers weg gaan. Daarom lichtere pagina’s ontwikkelt die 4 keer sneller te uploaden zijn. 
 
Training & research
DNI organiseert trainingen in new rooms in heel Europa in het gebruik van digitale middelen (zie: g.co/newslab), het uitvoeren van real time data analyses en het ontwikkelen van (experimentele) programma’s. 
Sponsoring van onderzoek naar veranderende medialandschap zoals Reuters Digital News Report (zie presentatie Richel Bernsen).

Fonds innovatieve projecten 
Er is 150 mln. Euro beschikbaar in het fond voor innovatieve projecten in nieuws-systemen.128 projecten gesponsord. Voorbeelden. ANP: een project waarin algemeen nieuws vertaald wordt in nieuws voor kinderen. De Coöperatie: een collectief van zelfstandigen werkzaam in de journalistiek (schrijvende en audiovisuele journalisten, fotografen, vormgevers). Blendle, losse artikelen van verschillende (internationale/nationale) kranten tegen betaling. 
 
Tools, resources en techniek
Google werk samen met journalisten en mediaorganisaties in het ontwikkelen van nieuwe tools voor verificatie van bijvoorbeeld bronnen. Newslab organiseert trainingen (gebruik van tools), ontwikkelt nieuwe tools, datajournalistiek en verschillende vormen van storytelling. Zo kan je met de tool: google/image de herkomst van foto’s verifiëren. 
Met Google trends kan je per onderwerp onderzoeken hoeveel en waar er in welke periode over gepubliceerd is op internet. Bijvoorbeeld Brexit of elections France. In de tool kan je de periode zelf bepalen (bijvoorbeeld last 7 days) en vergelijken met andere onderwerpen die in die periode speelden. 
 
Per dag worden er 3 miljard (= 3 billion) zoekopdrachten gedaan op internet. Met Google hottrends kan je onderzoeken wat de meest voorkomende zoekopdracht is in bepaalde periode. 
Google Earth pro en login onder eigen account
Plaats foto’s in Google Earth map.
 

 
 
 
 
Zo kan je een patroon illustreren bij een gebeurtenis als de Boston marathon aanslagen. Of historische ontwikkelingen in een straat. Zo ontdekte Wales Online dat er een patroon was in het sluiten van pubs in Cardiff. Dat bleek te maken te hebben met de reconstructie en de werkzaamheden in de straat (markeringen in kaart gesloten pubs). 
 
 

Google Newslab 
Is de link naar innovatie in storytelling.

 Cindy Penders