Snelmenu

Filmzaal 3 in het Natlab is de vaste zaal voor lange presentaties. 
 
11.30 – 13.00 uur: Muziek bij beeld
Muziek is geen behang! Zeker niet bij een item, reportage of documentaire. Fout of in elk geval ongeïnspireerd gebruik van muziek haalt de kwaliteit maar ook de impact van je beeld naar beneden. Goed en weloverwogen gebruik van muziek daarentegen zorgt ervoor dat de boodschap of de emotie nog beter wordt uitgedragen. Deze presentatie van Katinka Wals laat mooie voorbeelden zien en laat de zaal ervaren wat wel en niet werkt en hoe muziek invloed heeft op het beeld. Deelnemers moeten een eigen laptop en een koptelefoon meenemen. (De presentatie hoort bij een e-learning)
 

14.00 - 15.30 uur: Questions Are The New Comments
Jennifer Brandel (Hearken, US) leads the workshop Questions Are The New Comments. She will tell more about the use of social media to get the information from your audience, to really listen to your audience and engage your public as a story develops from pitch through publication. She will learn you how to get original, high performing content, along with valuable data and insights.
 
15.30 -17.00 uur: Hearken model
In deze bij de vorige workshop aansluitende bijeenkomst laten Jennifer Brandel en Jan Willem Hüsken zien hoe het Hearken model bij Omroep West werkt. 
'
Het verslag van de presentatie van Jennifer Brandel is hierna te lezen. De presentatie kan ook gedownload worden. 
 

 Questions are the new comments
Een waarschuwing vooraf: deze presentatie bevat enkele generalisaties, aldus Jennifer Brandel. Jennifer Brandel is een van de oprichters (2015) van Hearken. Het woord is afkomstig uit het middel Engels herknen en betekent ‘listen’ of ‘hear’.
 
 
 
‘Journalistiek heeft het publiek nodig om te overleven, maar plaatst het publiek (vaak) op de laatste plaats’.
Traditioneel komt in de totstandkoming van een nieuwsverhaal het publiek pas aan bod nadat het gepubliceerd is en kan het publiek commentaar leveren (ingezonden brieven, comments op sites).
Schematisch zo weer te geven: 
  
 
Veel nieuwsorganisaties hebben in de loop der tijd de mogelijkheid om commentaar te leveren op berichten op hun site gesloten, vaak vanwege het argument dat het te veel personeel kost om te monitoren. Ook bij grote nieuwsorganisaties is die mogelijkheid in beperkte mate opengesteld. Commentaren versterken (vaak) woede, zo luidt de redenering. Het geven van commentaar begint in de traditionele journalistiek vanuit een zwak kader. Omdat het op de laatste plaats komt als het product af is. Realiseer je dat het merendeel van het publiek nooit commentaar geeft (zo’n 65%). Wat als je het publiek direct aan het begin betrekt bij een verhaal? Een public acces model zoals Hearken voorstaat. Schematisch zo weer te geven:
 
 
 
Begin je verhaal met het stellen van gerichte vragen aan je publiek. ‘Wat weet u niet, waarmee we u kunnen helpen het antwoord te vinden?’ Stel vragen die hiaten in de informatievoorziening naar boven brengen. Commentaren komen achteraf, waar je vaak niet veel aan hebt. Vragen stel je aan het begin en daar kan je met een open mind verder mee. Iedereen is nieuwsgierig en wil weten hoe iets in elkaar steekt. Daarop kan je als journalist op voortbouwen. 
“Storytelling is the act of bringing home the discoveries learned from curiosity.” “The story is a report from the front lines of curiosity.” Dit zijn twee uitspraken van Brian Grazer, schrijver van A curious Mind.
Een voorbeeld uit het verleden van Jennifer Brandel toen ze bij WBEZ91.5 in Chicago als radioverslaggever werkte: ‘What have you always wondered about Chicago, the region or its people that you’d like WBEZ to investigate?’ Wat wij daarvan leerden is dat mensen niet om meer video’s over katten vroegen. 
Enkele gerichte vragen die WBEZ stelde in het programma Curious City:
 

We hebben het publiek gevraagd welke onderwerpen die aangedragen waren verder te onderzoeken, onderwerpen zoals: 
 
Op reportages kregen verslaggevers direct feedback op de aangedragen onderwerpen waarvoor ze op pad waren. Het publiek krijgt daardoor direct toegang tot de totstandkoming van hun nieuws.
De nieuwsverhalen die zo tot stand komen zijn: 
- Origineel
- Relevant
- Populair
- Significant beter beluisterd/bekeken en gelezen dan verhalen waar het publiek niet bij betrokken is.

Sinds de oprichting van Hearken in 2015 zijn er 81 partners die op een ‘public-powered’ manier werken waaronder Omroep West, het Finse Yle, Chicago Tribune en de Amerikaanse publieke radio-omroep NPR. Het model wordt ingezet bij radio, tv, internet, kranten en live reportages en in diverse genres. Vastgesteld is dat public-powered reportages significant hoger scoren: meer page views, vaker gedeeld en langere tijd op de site.
Uiteindelijk gaat het om het proces, niet zo zeer om het eindproduct. Beter is te spreken over ‘halfproduct of halffabricaat’. Het moeilijkste bij journalisten is het veranderen van de mind-set. Het publiek is geen consument, maar een partner! Zet het publiek centraal, de waarde daarvan betaalt zich later uit. 

Schematisch is het verschil samengevat in deze twee dia’s :

 

Wat betekent engagement van publiek? Heeft je newsroom een beschrijving daarvan?
‘Minder dan de helft van de digitale uitgevers heeft daar een eenduidig antwoord op. Dat betekent dat veel redacties doelen najagen die niet helder bepaald zijn’, aldus Jennifer Brandel. Ofschoon een minderheid daarop een antwoord op heeft, meent 77% dat hun manier van het publiek erbij te betrekken gemiddeld of beter dan gemiddeld is.

Gebruik een checklist zoals deze in dit schema om je betrokkenheid van je publiek te vergroten.
 
  
Je kan op verschillende manieren je publiek betrekken bij je newsroom.
- Zet de community in als experts en als makers
- Experimenteer
- Stel apparatuur beschikbaar
"If you want people to listen to you, you have to listen to them. If you hope people will change how they live, you have to know how they live. If you want people to see you, you have to sit down with them eye-to-eye", aldus een citaat van schrijfster Gloria Steinem.