Snelmenu

Filmzaal 2: Presentaties o.l.v. Monique van Dusseldorp
Dit jaar is er opnieuw een kolom met korte presentaties over diverse onderwerpen onder leiding van Monique van Dusseldorp. De vorm is steeds: drie of vier korte presentaties van 10–15 minuten met ruimte voor vragen vanuit de zaal. De presentaties komen na afloop op de site van de ROOS Dagen. 
 
11.30 – 13.00 uur: Succes op YouTube
Hoe word je succesvol op YouTube? Wat voor impact heeft het medium en kunnen journalisten leren van vloggers? Moet iedere journalist ook een vlogger zijn met een eigen gezicht en liefst miljoenen volgers op YouTube? De gelauwerde programmamakers Brandon Hofstra en Jeroen Holtrop (NL-award voor Leukste School), trekken met hun YouTube kanaal Jeroen en Co in één jaar 27.000 volgers en ruim 2 mln views. Wat is hun strategie en hoe verdienen ze er geld mee? 

De populairste video van de lokale omroep Open Rotterdam is Race the Tube, een race tussen de metro en een loper. Maar de omroep doet inmiddels al veel meer. De verhalen van vloggers komen ook op Facebook en in het dagelijks magazine op tv. Die wijze van werken sluit naadloos aan bij het werken met mojo`s, en burgerverslaggevers. Davidson Rodrigues zal ingaan op de manier waarop Open Rotterdam dit doet: hyperlokale verhalen die aansluiten bij de wijze waarop jongere Rotterdammers media en info consumeren. Mohamed Jahouh geeft een heel praktische instructie hoe je met je video kan scoren op You Tube. You Tube als marketingtool: zo scoor je video in Google
 
14.00 – 15.30 uur: Samenwerken regionale en lokale omroepen
Jacky de Vries, de peetvader van het Noord-Hollands Nieuwsnetwerk, presenteert de samenwerking van NH met lokale omroepen. Wat het NH Nieuwsnetwerk bijzonder maakt is niet alleen de grote schaal waarop er wordt samengewerkt. (ruim 35 lokale partners), maar ook de manier waarop. De omroepen werken samen als gelijkwaardige partners, delen alle content, hebben een eigen opleidingsinstituut opgezet waardoor ook talenten kunnen doorstromen. Het NH Nieuwsnetwerk is een filosofie die uitgaat van de kracht van de lokale gemeenschap. Deze filosofie werkt niet alleen door in de samenwerking, maar ook in de werkwijze en organisatie van de nieuwsredactie. Hierover is vorig jaar een boek verschenen: Een Sloot Vol Kiezelstenen.
 
Het Regionaal Nieuws Netwerk is een samenwerkingsverband tussen Omroep West, diverse lokale omroepen in de regio Haaglanden en de opleidingen journalistiek en media/ICT van de Hogeschool Utrecht. Omroep West gaat als eerste in Nederland het Hearken-model gebruiken: vraag gestuurde journalistiek waarbij het publiek actief betrokken wordt in alle fasen van het productieproces. 
Jan Willem van der Hogen presenteert de samenwerking van Omroep Gelderland met lokale omroepen. 

 
15.30 – 17.00 uur: Visual radio, live news
Visual radio is voor L1 de mogelijkheid om overdag actuele nieuwsbeelden te brengen. Lody Trepels laat zien welke voordelen visual radio heeft voor L1, bijvoorbeeld tijdens calamiteiten. Om Delfsail overdag te verslaan zette RTV Noord visual radio, Facebook live en andere middelen in om aantrekkelijk verslag te doen van dit evenement, Remy van Mannekes vertelt daarover.