Snelmenu

BROET: Trainingen
De kelder van het Natlab biedt twee ruimtes voor nieuwe workshops: Broet en Glas voor trainingen.
 
11.30 -13.00 uur: Dode koppen reanimeren (Websites, Facebook, Teletekst)
Goede koppen maken: is het een kunst of een vaardigheid? Verschillen headlines voor websites, Teletekst en Facebook alleen in lengte of is er meer aan de hand? Zo ja, wat dan? Je leert het tijdens de werkwinkel dode koppen reanimeren.
Goede koppen zetten de lezer aan tot verder lezen, geven een adequaat beeld van de inhoud en maken berichten beter vindbaar. Toch? Of is goede koppen maken eigenlijk alleen mogelijk als je weet dat internet, social media, radio en andere media voor de lezer deel uitmaken van een groot ecosysteem en dat koppen daarbinnen hun plaats hebben. 
Kies de beste kop, check daarna welke kop de meeste bezoekers verleidt, analyseer dan hoe lang bezoekers blijven lezen en onderzoek de verschillen. De best practices delen Toine Kamphuis en Freerk Teunissen graag met je. 
 
14.00 – 17.00 uur: Journalistiek meer rendement halen uit internet en social media
Een nieuwsbericht, een reportage, een interview… mensen raadplegen online informatie pas op het moment dat zij daar de meerwaarde van inzien. Heeft te maken met push- en pullcommunicatie. Wie duwt of trekt de online kar? Klinkt logisch. Maar wat is de meerwaarde van online content voor regionale omroepen en hoe zet je daarbij de website en social media optimaal in? Goede vraag.
Trainers en pioniers Toine Kamphuis en Freerk Teunissen geven je één deel van het antwoord. Door een grondige analyse van een groot aantal verhalen komen zij tot drie succesfactoren van social media. Ze leggen uit welke obstakels ze tegenkwamen op het moment dat ze op redacties daadwerkelijk social media combineerden met kwalitatief hoogwaardige journalistiek. 
Het andere deel van het antwoord bedenk je zelf tijdens de drie uur durende interactieve workshopsessie met een aaneenschakeling van eyeopeners. Haal, journalistiek gezien, meer rendement uit je regionale website en social media. De werkwinkel van Toine en Freerk is de eerste stap, de tweede stap zet je zelf. Ja, er is werk aan de winkel.