Snelmenu

Filmzaal 2: Presentaties o.l.v. Monique van Dusseldorp
10.00 -11.30 uur: Mojo
De best practice Mojovoorbeelden wordt bijna een vaste waarde tijdens de ROOS Dagen en natuurlijk zijn daar voorbeelden bij van Wytse Vellinga (Omrop Fryslân). Anita Janssen laat zien dat je ook een complete documentaire met de mobiele telefoon kunt maken. Guillaume Kuster van Circom laat ook zien wat hij met zijn mobiel heeft vastgelegd.
 
11.30 – 13.00 uur: Merkenstrategie voor regionale omroepen
Niet het kanaal is belangrijk maar het merk.   
Beam is het jongerenmerk van de EO met alles over geloof, leven, muziek en inspiratie om te leven vanuit het voorbeeld van Jezus. Met een community van 50.000 betalende jongerenleden, online website, magazine en events als EO jongerendag wil Beam continu in verbinding staan met haar doelgroep. Productmanager Herbert Codée vertelt wat de lessen zijn van vier jaar Beam en hoe de EO verder bouwt aan de community. Welke social media strategie hieraan ten grondslag ligt en wat wel en niet werkt om jongeren te bereiken. 
Omroep Gelderland werkt met de thema’s natuur, historie en Gelderland Helpt. In hun programma De ridders van Gelre benoemen Bas Steman en René Arendsen wekelijks mederidders in hun strijd om de Gelderse geschiedenis op de kaart te krijgen. Het programma omvat niet alleen een radio of tv programma, maar kleinschalige  evenmenten op historische locaties. 
NPO Sterren NL is het toonaangevende platform gericht op Nederlandse muziek en (gevestigde en aankomende) artiesten in het populaire en volkse genre. Sterren NL heeft als missie om een Nederlandstalige muziek, uit te lichten, te archiveren en te promoten. Sterren NL beoogt kwaliteit en autoriteit. Dé plek voor fans van Nederlandse muziek. Maar hoe breng je het merk, met daarbinnen een radiostation, een app en zendtijd op NPO1, aan de man? Eindredacteur Paul Siteur geeft inzicht in de strategie van Sterren NL.

(In de middag is er een aparte workshop onder leiding van Marc Veeningen en Martin van Veen om merkenstrategieën voor regionale omroepen uit te denken.) 
 
14.00 – 15.30 uur: Datajournalistiek
Hoe maak je ingewikkelde data begrijpelijk en inzichtelijk voor je kijkerspubliek? Dat is waar het in deze workshop om draait. Datajournalist Joost van Leeuwen is bij Omroep Zeeland speciaal aangesteld om ‘alles met getallen te doen’. Zo heeft hij kunnen aantonen dat het Franka Treurcomplex echt bestaat. Gereformeerde meisjes krijgen een lager schooladvies dan eigenlijk gerechtvaardigd zou zijn op grond van de Cito-toets. 
Jelle Kamsma van LocalFocus legt uit hoe zijn bedrijf regionale redacties ondersteunt bij datagedreven onderzoeksprojecten. Zij doen dit onder meer door regionale cijfers die middels de Wet Openbarheid van Bestuur zijn verkregen te analyseren en en de inzichten te delen met regionale verslaggevers. Zo bleek bijvoorbeeld uit cijfers van DUO dat er in veel studentensteden steeds harder wordt opgetreden tegen studenten die frauderen met de uitwonende beurs.  
SnapStat helpt journalisten statistische gegevens beter te interpreteren met visuele explainers, zodat ze niet afhankelijk zijn van deskundigen. Thijs Gillaart van het jonge bedrijf I hate statistics komt uitleg geven.
 
15.30 -17.00 uur Gadgets voor journalisten
Albertine Piels geeft een presentatie met online tools die gebruikt kunnen worden voor de verschillende fasen van het journalistieke proces. Dat gaat om brainstorm, fact checking, visualisatie en het produceren van een multimediaal nieuwsverhaal. Frank Herfst (Hart van Nederland) geeft een live rondleiding langs de apps op zijn IPhone, die hem helpen om verslagen te maken voor tv, online en sociale media. Hij neemt ook nog een aantal handige gadgets mee. Tot slot vertelt Lars Hoekstra van Omrop Fryslan wat deze omroep op social media doet.