Snelmenu

DONDERDAG 13 maart 2014



OPENING, plenair

Digital storytelling
Internet: de dood of de toekomst voor de journalistiek? De drempels zijn geslecht. Iedere leek kan publiceren. De ooggetuige brengt zelf het nieuws. Aan de andere kant is er meer informatie dan ooit beschikbaar en kan de journalist heel veel mensen in korte tijd raadplegen. 

Mark Deuze en Amanda Michel zien toekomst voor de journalist. Maar het werk gaat wel veranderen. Mark Deuze ziet regionale omroepen als een belangrijke bron voor informatie aan het publiek. De journalisten van regionale omroepen hebben dus aantrekkelijke vaardigheden tot hun beschikking. Digitale ontwikkelingen maken dat de sector blijft veranderen en dat er nieuwe vaardigheden bij komen. De journalist is naast brenger van het nieuws ook verhalenverteller. Via internet betrekt de journalist het publiek bij die verhalen en cureert informatie die online te vinden is. Hoe kunnen journalisten zich voorbereiden op de veranderingen? Volgens Deuze kan de toekomstige journalist zich het beste spiegelen aan een discjockey.

Amanda Michel gaat in haar lezing door op het idee dat een journalist via internet toegang heeft tot verschillende netwerken. Een verhaal maak je niet meer alleen maar samen met je publiek. Go public, is dan ook een belangrijk advies van Amanda Michel. Of zoals ze zelf zegt:
"The web is the place to be for a journalist. Look for ways you can use your website, Twitter account and more to find new sources, share information and collaborate on your reporting. And do this with the ambition you have for your traditional reporting. Of course the journalistic principles such as checks and balances are imported on the web as well. And the web is an excellent medium to build a network. And why shouldn't you maintain a network with your colleagues at other regional stations in the Netherlands for instance or why not in Europe?"

De voertaal bij deze plenaire sessie is Engels.

 

Kolom PRESENTATIES

Dit jaar is er een nieuwe kolom met korte presentaties over diverse onderwerpen onder leiding van Monique van Dusseldorp. De vorm van deze werkgroepen is steeds: drie of vier korte presentaties van 10 - 15 minuten. Daarna is er ruimte voor de zaal om vragen te stellen of voor discussie. Voor degenen die hier niet bij kunnen zijn zetten we de korte presentaties (los van de vragen en de discussie) op internet.

Visual radio, is het radio of is het tv?
Noardewyn van Omrop Fryslân: is het radio? Is het tv? Het is in ieder geval een radioprogramma, iedere middag bij Omrop Fryslân, met live muziek op tv en de optredens als youtube films op internet. Bij Omroep West hebben ze Debby en haar mannen, een ongekend populair radioprogramma met beeld. En bij RTV Drenthe hebben ze debatten voor de gemeenteraad op radio uitgezonden en in beeld gebracht voor tv. Makkelijk tv maken? Of moeilijke radio? Welke mogelijkheden opent visual radio voor de regionale zenders ?

Sociaal, mobiel en Google Glass
Waar staan de omroepen nu als het gaat om internet en mobiele toepassingen?  Inge Monsees (Gfk) presenteert waar we nu staan. En hoe verder? Wordt de mobiele telefoon straks het belangrijkste nieuwsmedium? En wordt de internetsite vooral het platform om programma's on demand te kunnen kijken? Hoe gepersonaliseerd wordt het nieuws? Wat betekent de komst van 4G? En wie heeft er al plannen voor de Smartwatch en Google Glass? O.a. Tim Zunneberg (Omroep Brabant)  en Brechtje de Leij (NU.nl) laten hun licht schijnen over deze vragen.

Online marketing en platforms voor regionale omroepen 

Communicatie is niet meer wat het geweest is. De grenzen vervagen tussen journalistiek, voorlichting, pr, weblogs en andere vormen van publieke informatie. Ger Hofstee meent dat regionale omroepen moeten inspelen op deze ontwikkeling.  Hij wil in deze workshop samen met de omroepen onderzoeken of er nieuwe vormen van communiceren zijn, waarmee regionale omroepen hun band met maatschappelijke en ook economische organisaties in hun regio versterken. Kunnen regionale omroepen hun verbindende functie in hun regio versterken door online platforms aan te bieden aan organisaties? Veel organisaties staan voor de opdracht hun communicatie te digitaliseren. Kunnen regionale omroepen hen daarmee helpen? Hoe zet een omroep hun platforms zo goed mogelijk in? RTV Utrecht biedt bijvoorbeeld de uitagenda aan die gevuld wordt door culturele organisaties, of het platform voor vermiste dieren dat beschikbaar is voor baasjes die een dier kwijt zijn. Of wat te denken van een samenwerking met Studium Generale om lezingen online aan te bieden? Het zijn gratis platforms en opgezet vanuit de gedachte om service aan het publiek te bieden. Zijn er ook andere platforms mogelijk? Bijvoorbeeld voor (journalistieke) bloggers in een regio? Of zijn er platforms mogelijk voor verschillende maatschappelijke en wellicht ook commerciële organisaties die passen bij de taak en functie van de regionale omroepen. Ger Hofstee daagt directeuren, hoofdredacteuren, marketeers en hoofden pr uit om mee te denken over nieuwe communicatievormen voor regionale omroepen.


Kolom TRAININGEN


Nieuwsverhalen vertellen
Het snelle nieuws lees je wel op je mobiel. Voor de feitjes zet je de televisie niet meer aan. Daar wil je het beeld zien. Weten wie de hoofdpersonen zijn en wat het verhaal erachter is. Geert Verdickt, verhalenverteller en troubadour, legt uit hoe je een goed verhaal vertelt in 1 à 2 minuten.

Voice-over teksten schrijven en inspreken
Een programma of item inspreken, van een ‘voice‐over' voorzien, klinkt gemakkelijker dan het is! Hoe vind je de juiste klankkleur bij het onderwerp? Hoe behoud je het eigen karakter van je stem? Vragen waar in deze training niet alleen een theoretisch antwoord op gegeven wordt maar waar ook enkele oefeningen aan bod komen onder leiding van trainer Machteld Kooij.

Mojo presentation
News can be unpredictable and unexpected, so it happens right here, right now and you have no camera or recorder with you? You will have missed the biggest story of the week. Will this no longer happens to you if you use your mobile phone as your camera and recorder? 
Glen Mulcahy and Karol Cioma will show you how you change a mobile phone into a camera, along with handy tools and tips, that can help you record material in a professional way.


Kolom JOURNALISTIEK ONDERZOEK


Datajournalistiek
Digitale data zijn overal, maar in de journalistiek wil het nog niet zo vlotten met het gebruik ervan. De drempel om met data te werken, lijkt voor velen nog te hoog. In de workshop datajournalistiek van Dimitri Tokmetzis, datacruncher en Wobber van De Correspondent, leer je dat je met eenvoudige middelen al snel data slimmer kunt gebruiken voor verhalen.
Datavaardigheden helpen je vlotter onderzoeken uit te voeren, nieuwe sporen naar verhalen te vinden, woordvoerders en pr-mensen te omzeilen en een ander soort verhalen te vertellen. Nu is het prettig om goede datavaardigheden te hebben, over een paar jaar is het pure noodzaak.
Dimitri zal aan de hand van een aantal cases uitleggen hoe je data vindt, bewerkt en gebruikt in de regionale journalistiek. We staan uitvoerig stil bij wanneer en hoe data een meerwaarde hebben voor een verhaal en wanneer juist niet. Deelnemers worden aangemoedigd om ter plekke met verhaalideeën te komen die gezamenlijk doorgesproken kunnen worden.

Go public with explicit requests
Go public is one of the suggestions of Amanda Michel. In this workshop she will teach the skills a journalist needs to work on the web, do research, connect with the public, check the information and build a network. These are good journalistic principles that can be translated to the web. Amanda has developed her skills working as an open editor for the Guardian, ProPublica and the Huffington Post.

In de werkgroep zal ze deze vaardigheden overbrengen.


Kolom BEST PRACTICE

Goed doel, goed gevoel
De crisis in Nederland roept op tot goede doelen voor de regio. Steeds meer Nederlanders zijn afhankelijk van de voedselbank, leven van een minimum-inkomen en kunnen hun kinderen geen cadeaus geven met de Kerst, Sinterklaas of zelfs niet voor hun verjaardag. Een aantal regionale omroepen sprongen dit jaar voor hen in de bres. RTV Noord riep de Groningers op om voedsel te geven voor de voedselbanken. Omroep West vroeg of mensen cadeautjes overhadden voor hun actie Donate a gift en RTV Rijnmond zamelde giften in voor de stichting De jarige job, die ervoor zorgt dat kinderen toch hun verjaardag kunnen vieren als hun ouders er geen geld voor hebben. De respons op de oproepen is groot. Mensen geven graag. De voedselpakketten en cadeaus  stapelen zich hoog op bij de omroepen en er kunnen veel mensen blij mee gemaakt worden. Omroepen vertellen over de opzet van hun acties. Wat lukte wel, wat lukte niet? Wie zijn goede partners? Wat mag er juridisch en wat niet? Kortom hoe zet je een goede actie op.

Cultureel ondernemerschap en externe financiering.. geld werven voor televisieprogramma’s

Wat is er mogelijk op het gebied van (externe) financiering, zoals fondsen, subsidies en een nieuwe ontwikkeling: crowdfunding.  En kunnen omroepen meer gaan samenwerken met de culturele instellingen nu de Mediawet experimenten voor publiek-private samenwerking toestaat? Wat mag er, kan er en is haalbaar? In deze workshop worden deze vragen beantwoord door Carolien Croon (freelance fondsenwerver van Hotel des Muses en onder meer werkzaam voor VPRO en NTR) en Babette Aalberts (media-advocaat ABC Legal). De workshop wordt geleid door Piter Zwart (Haad kultuer Omrop Fryslân), aan de hand van enkele recente programma’s (Muse, een zoektocht naar kunsttalent, en Moai Fryslân over ruimtelijke ordening) die tot stand kwamen via externe financiering.

Proud to present
Welke formats hebben regionale omroepen ter lering, vermaak en om desgewenst te kopiëren? Piter Zwart modereert de werkgroep en brengt zelf het format in Gewest Fryslân, waarin we reportages zien uit het van 1965 tot 2004 landelijk uitgezonden programma 'Van Gewest tot Gewest'. Voor het gebruiken van het beeldmateriaal is er een speciale afspraak met de NTR en Beeld en Geluid die ook voor andere regionale omroepen mogelijk is. De leukste school van Omroep West (Jeroen Holtrop, Tim van Maanen, Brandon Hofstra) is ook zo’n voorbeeld dat voor alle scholen in Nederland kan gaan en RTV Noord heeft misschien wel de kortste quiz over de eigen provincie , in dit geval Groningen, van cultuur tot sport en van politiek tot dialect (Erik Hulsegge). Deze workshop brengt je op ideeën en geeft ook praktische informatie over programma’s die door verschillende omroepen gemaakt kunnen worden.

 

Kolom TRAININGEN


Het radio-interview
Wat maakt dat een radiogesprek slaagt, dat de gast optimaal zijn verhaal kan vertellen? Hoe houd je de leiding in een interview en bereik je als interviewer wat je wilt bereiken? Het belang van de formulering van vragen wordt vaak onderschat, het maakt wel degelijk uit hoe je een vraag stelt. Wil je daar meer over leren, kom dan naar deze workshop van Lucella Carasso. Zij gebruikt haar ervaring als presentator van het NOS Radio 1 Journaal en nu van Met het Oog op Morgen om meer te vertellen over de kunst van het interviewen.

Radioreportages die tot de verbeelding spreken
Hoe breng je de omgeving tot leven? Hoe maak je van een reportage meer dan een studiogesprek? Hoe gebruik je het omgevingsgeluid en beschrijf je de omgeving? En muziek, ja of nee? Joris van de Kerkhof (Radio 1) geeft er zijn visie op aan de hand van voorbeelden. Bij Joris van de Kerkhof gaat het om de persoon die hij interviewt en de luisteraar. Hij wil het liefst met een boeiende reportage de luisteraar de radio in trekken. Maar dat gaat niet. Wat wel en niet kan met gesprekken, omgevingsgeluiden en beschrijvingen zal hij uitleggen in deze werkgroep. Heb je vragen aan Joris en wil je een reactie op een reportage die je gemaakt hebt, dan kun je die vooraf mailen.

Do's en don’ts voor live verslaggevers tv
Zit mijn haar goed? Heb ik de juiste kleren aan? Sta ik stil genoeg? Hoe maak ik contact met de kijker? Hoe rond ik af? En hoe doe ik een live interview? Live televisie is een vak apart. Kees van Dam is gevraagd om deze succesvolle workshop die hij vorig jaar gaf, opnieuw te geven tijdens deze ROOS Dagen.