Snelmenu

ONLINE MARKETING EN PLATFORMS VOOR REGIONALE MEDIA

Presentatie: Ger Hofstee

Samenwerken met kranten (print) is in feite investeren in een ten dode op geschreven medium. Investeer in digitaal, maak slim gebruik van de kennis over je gebruikers en personaliseer. Interactie met gebruikers is de sleutel tot succes.

De mobiele markt is een groeimarkt. Wil je de boot niet missen dan moeten business-modellen veranderen van analoog naar digitaal. Onderzoeken van onder meer GfK tonen aan dat er in Nederland al meer smartphone bezitters zijn dan PC-bezitters.

Internet is de grootste groeier als het gaat om advertentie-bestedingen (groei: 32,4% internet t.o.v. 4,3% tv). Vergeleken met andere media is het volume aan advertentie-bestedingen op internet nog bescheiden (4,5% internet t.o.v. 57,6 tv). Marketeer Ger Hofstee: “In 2013 ging 14% van het totale display budget naar video advertising. Met name het toegenomen gebruik van internet op het mobieltje draagt bij aan het succes van video advertising. De verwachting is dat deze trend in 2014 sterk doorzet. Een groot deel van de bestedingen aan video advertising wordt overigens binnen gehaald door YouTube.” 

Hofstee pleit er voor dat je het juiste platform gebruikt om je doelgroep te bereiken. De combinatie van tv en internet (mobiele) werkt goed, maar ook met radio. Het gaat erom dat je weet wie je gebruikers zijn en waarin ze geïnteresseerd zijn. “Google  heeft de informatie paraat en weet eerder een passend antwoord op de vraag van klanten te geven dan menigeen hier.”  Samenwerken, interactie en een multimediale benadering  zijn de sleutelwoorden. Luisteren, participeren en anticiperen op data die ontstaan in zogenaamde ‘conversaties’ en ‘interacties’. Die data moeten worden opgeslagen, geanalyseerd en gerelateerd aan de data die je zelf (wellicht al) bezit. Zendesk biedt een handige tool om alle activiteiten met je fans en klanten via verschillende platforms te organiseren.

Een voorbeeld. Voetbalclub Ajax telt een fan-club van 700.000 leden. Daarmee bestaat een binding met een bepaald ‘gevoel’ voor Ajax en alles wat er omheen gebeurt. Vanwege dat gevoel herkennen de fans direct een van de grote sponsoren van Ajax, Breitling en voelen daar ook een binding mee. Daarop kan je met je marketing inspelen met als motto: ‘kwaliteit zoekt kwaliteit’.

Ander voorbeeld van de groei van online-verkeer is de enorme groei van de online-schoenen- en fashionwinkel Zalando. In vier jaar tijd is dat bedrijf uitgegroeid tot een waarde van 3 miljard euro. En kopie van het Amerikaanse online bedrijf Zappos. Auto’s als Mercedes kunnen nu besteld worden op internet. Zelfs Ikea en HEMA zitten sinds kort op internet.

Business to Business (B to B) en Business to Consumer (B to C) groeien naar elkaar toe door met name het gebruik van social media.  Het privé- en zakelijke leven wordt geregistreerd en vereeuwigd in zeer geavanceerde databases. Deze databases worden steeds vaker verbonden met  andere systemen van andere commerciële en niet commerciële partijen. Dit wordt  ook wel het ‘semantische web’ of het collectieve digitale brein genoemd. Google en Facebook lopen hierin voorop. Het is vergelijkbaar met ‘mainframe’ in de film Matrix. Door mega-data te verzamelen weet je waar iemand is, welke plaatsen hij bezoekt, hoe het bestedingspatroon is, wie zijn vrienden zijn, wat de voorkeuren zijn, met wie hij praat of connectie maakt,  enzovoorts. Daardoor is het in steeds toenemende mate mogelijk ons gedrag, ons handelen en onze acties te voorspellen aan de hand van alle informatie die wordt gegenereerd. Daar moet je al media-bedrijf op inspelen en meedoen. Als je dat niet doet, mis je de boot.

Social media gebruik

De belangrijkste spelers zijn Facebook, Youtube en LinkedIn. Google+ heeft de grootste groei doorgemaakt.Van de foto-apps/netwerken is Instagram is het meest populair: 1,4 miljoen Nederlanders gebruiken de app (536.000 dagelijks). Gevolgd door: Pinterest 1,1 miljoen (131.000 dagelijks), Snapchat 0,7 miljoen (274.000 dagelijks) en Foursquare 0,3 miljoen (78.000 dagelijks).Bron: Marketingfacts[3]

Om te adverteren is Youtube een goed platform om gericht je doelgroep te bereiken, beter dan tv.  Volgens Nielsen bereikt YouTube meer Amerikaanse volwassenen tussen de 18 en 34 jaar dan welke tv-zender ook. In Nederland neemt het dagelijkse gebruik van Youtube nog steeds toe. Hofstee geeft een paar tips voor video-advertising en banners.

1  Maak een redactionele kalender op met belangrijke events waaraan je je  merk graag wil linken. Zo kan je op tijd de nodige banners opmaken.

2  Zorg voor kernboodschappen in de eerste 5 seconden om de aandacht te trekken van de  kijker en hem geïnteresseerd te houden om de video uit te kijken.

3  Maak duidelijk wat de nodige stappen zijn die de gebruiker moet ondernemen om naar de website te surfen of een aankoop te verrichten.

4  Maak gebruik van geografische targeting om je advertenties te targeten op regio of plaatsen waar je zaken doet.

5  Binnen YouTube kan je ook bruikbare info verkrijgen over de interesses van je volgers (bv. via de afspeellijsten of wie ze volgen). Probeer deze info nuttig te gebruiken.

Het punt waar het om draait is: communiceer met gebruikers, verzamel zoveel mogelijk informatie over je gebruikers en integreer dat op de verschillende platforms waarop je lezers, kijkers, gebruikers benadert.

Bronnen: Van analoog naar digitaal op Vimeo te bekijken en hier te downloaden. Meer informatie op de website: www.digitaleconomics.nl. En andere betrouwbare bron op dit gebied  is de MediaMonitor van het Commissariaat voor de Media. Boek: De Disruptieve kracht van digitalisering. En voor trends en cijfers: GfkNielsen en Marketingfacts.


Van analoog naar digitaal