Snelmenu

Workshop Do’s and Don’ts bij Breaking News


Moderator: Ronald Brouwers Panel: Maikel Coomans (RTV Rijnmond) Simen Klok (Omroep Gelderland) en Maurice de Heus (L1mburg).

Wat moet een verslaggever wel en wat moet hij niet doen wanneer de regio wordt opgeschrikt door een calamiteit. Alle aanwezigen zijn het er over eens: ga uit van het ergste, zorg dat je alles, + twee accu's, bij je hebt en ruk uit!

De rampenverslaggeving blijkt een race om primeurs tégen en een concurrentieslag mét twitter en facebook te zijn. De informatie- en beeldenstroom op Twitter en Facebook barst vrijwel op hetzelfde moment als het uitbreken van de calamiteit los. De nieuwsprimeur hangt af van de, toevallige, aanwezigheid van een twitteraar, facebooker of verslaggever. Het is de taak van de regionale omroepen om inhoudelijk de meest betrouwbare beelden en berichten te leveren. Dat blijkt best lastig want ook de journalisten maken, en moeten zelfs gebruik maken, van de berichtenstroom op de sociale media.

De Heus waarschuwt dat die berichten niet een op een overgenomen kunnen worden. Dat is zijn ervaring bij de berichtgeving tijdens het gijzelingsdrama in Limburg waarbij een man zijn ex neerschoot, zijn dochtertje gijzelde en zich in een woonhuis in een wijk verschanste, heeft L1mburg de fout gemaakt dat wel te doen. Dat is lastig omdat de druk op het werk groot is, verslaggevers willen zo snel mogelijk het laatste nieuwtje brengen, maar toch.

Dus, luidt het advies van De Heus, laat alle bronnen en berichten door de redactie checken. Hij raadt aan één verantwoordelijke eindredacteur per medium te kiezen.  (zie filmpje Gijzelingsdrama Reuver)

Coomans, adviseert de calamiteit direct via een stream live via radio, internet en tv te brengen. De 3g-, Luci- of 4g netwerken liggen er heel snel uit dus is het beter een satellietverbinding met eigen bandbreedte in te zetten. Maar begin er in ieder geval, desnoods met je laptop, mee (zie: Moerdijkbrand) want kijkers willen de calamiteit van minuut tot minuut kunnen volgen, weet Coomans.

Pas nadat de stream is opgestart, kan de verslaggever informatie verzamelen bij politie, brandweer, omstanders en de sociale media. Coomans tipt vriendjes te worden met de hulpdiensten en goed naar de omstanders te kijken: mensen met vergrote pupillen hebben iets meegemaakt en zouden iets meer kunnen vertellen.

Het live uitzenden roept ethische vragen op. (zie: Bijenkorfbrand) Moet je gewonden wel in beeld brengen? Of moet je wel uitzenden als de live beelden van invloed kunnen zijn op het verloop van de gebeurtenissen. Coomans liet bijvoorbeeld de camera gewoon doordraaien toen een stel overvallers van een diamantenroof een flat in vluchtten. Hij bracht tevens de acties van de politie in beeld. Wanneer de overvallers in de flat die beelden ook zouden volgen kan dit gevolgen hebben voor de acties van de politie. Het is een kwestie van kiezen.

Coomans heeft altijd een persoonlijk eerste hulp-koffertje bij zich als hij er op uit trekt. Daarin heeft hij naast EHBO-artikelen ook een paar A4-tjes met verklaringen van “gevaarlijke-stoffen-symbolen” die op voertuigen zijn aangebracht en verklaringen van de strepen op de schouders van brand- en politie personeel.

 Soms sta je te filmen terwijl het gevaar op nieuwe explosies groot is. (zie: Rangeerterreinbrand) Dat is een risico dat je, volgens Coomans, als calamiteiten verslaggever moet nemen. Soms is dat risico niet zo makkelijk in te schatten bijvoorbeeld bij het vrijkomen van gevaarlijke gassen. Die zijn extra verraderlijk omdat je ze niet ziet. Coomans wist, bij het verslaan van een laboratoriumbrand (zie: Laboratoriumbrand), pas dat er gevaarlijke gassen vrij waren gekomen nadat hij, via de sociale media, vernam dat mensen om die reden uit een naburig gebouw geëvacueerd werden. Hij adviseert dan ook de sociale media continu te checken. Want, zo geeft hij aan, op straat ben je niet op de hoogte van wat er zich op een ander level afspeelt. Zijn tips heeft hij kort samengevat in een paar filmpje 12 en 3.

 Klok vertelt dat Omroep Gelderland een incidentenredactie instelt zodra een calamiteit zich voordoet. Dit om structuur in de chaos die altijd ontstaat omdat een calamiteit altijd gepaard gaat met heel veel ontwikkelingen die zich tegelijkertijd afspelen, te brengen. Uit alle redacteuren wordt er in eerste instantie een spilredacteur aangesteld. Hij is verantwoordelijk voor alle verslaggevers en verzamelt alle nieuwsfeiten. Dan worden er twee eindredacteuren, een voor het web en de ander voor radio en tv, benoemd. Vervolgens wordt er een what’s app groepje aangemaakt zodat alle betrokkenen weten wat er overal speelt en dat iedereen dezelfde informatie krijgt.

Omroep Gelderland heeft de calamiteiten nieuwsvoorziening met deze aanpak weten te stroomlijnen en beslist per alarmcode, waarvan de code rood het meest urgente is, hoe de calamiteit verslagen wordt. Omroep Gelderland heeft een abonnement op een geestelijke zorghulpdienst die de personele geestelijke nazorg op zich kan nemen. Dat bleek na de aanslag op het koningshuis in Apeldoorn geen overbodige luxe te zijn geweest. (zie presentatie roosdagen Simen Klok.ppt)
 Presentatie Simen Klok

Filmpje Maikel Coomans

Maikel Coomans

Maikel Coomans