Snelmenu

11.30-13.00 uur Camjo itemopbouw

Hoe trek je de aandacht van je kijker en hoe houd je die vast vanaf het eerste beeld. Wanneer werken ‘talking heads’ wel en wanneer niet? In deze workshop van Geert Verdickt leer je ins en outs van een goede beeldopbouw van een journalistiek item. Op dag twee kun je je nog verder verdiepen in deze materie door de hele dag de cursus Storytelling van Geert te volgen.



14.00-15.30 uur Hoe haal je nieuws uit je netwerk?

Van de verslaggever 3.0 wordt nogal wat verwacht. De one-man/woman -band, die vanuit de regio of een aandachtsgebied het hele journalistieke proces in eigen hand heeft. Maar dat kan alleen wanneer die verslaggever ook nieuws heeft: nieuws uit het eigen netwerk. Drie collega's vertellen over hun netwerk, het onderhouden ervan maar vooral: hoe haal je nieuws uit je netwerk?

Prya Bisambhar heeft zich als freelancer bij RTV Rijnmond gespecialiseerd in netwerken binnen verschillende culturen.

Ferdinand Koppejan is politiek verslaggever bij Omroep Zeeland en werkte voorheen ondermeer voor Dit Is De Dag Reportage op NPO2. In Zeeland scoort hij veel eigen nieuws omdat hij veel tijd en energie steekt in het onderhouden van zijn netwerk.

Jan Koster is directeur van Omrop Fryslân. Vroeger was het vloeken in de kerk, maar van zijn zakelijke netwerk plukt de redactie regelmatig journalistieke vruchten.


 

15.30-17.00 uur Ken je team!

Leden van hetzelfde team praten regelmatig langs elkaar heen, er wordt vaak geklaagd en afspraken zijn niet duidelijk, waarom past een nieuwe werknemer toch minder goed in het team dan aanvankelijk gedacht? Vragen waar elke eindredacteur of andere midden- manager mee te maken krijgt.

Het DISC model kan je helpen om beter te communiceren, om conflicten op te lossen of te voorkomen, om verschillen van anderen te waarderen en om samen meer te bereiken. De letters DISC staan voor vier gedragsstijlen die ieder mens in meer of mindere mate in huis heeft. Dit begrip helpt je om beter te communiceren, conflicten te voorkomen of te verminderen, de verschillen in anderen te waarderen, vertrouwen te winnen en anderen positief te beïnvloeden.

Rob Wilson kwam in 2005 in contact met het DISC persoonlijkheidsmodel. Juist omdat het model zo simpel is toe te passen heeft hij er veel gebruik van gemaakt in zijn werk als manager. Hij geeft inmiddels cursussen op dit gebied en wil zijn enthousiasme graag met je delen.