Snelmenu

Regionale omroepen zijn volop bezig om hun aanbod te innoveren. De afgelopen jaren hebben omroepen bewezen dat ze nieuwe technieken op inventieve wijzen kunnen inzetten. Sociale media zoals Facebook en Twitter zijn succesvol ingezet. Regionale nieuws-apps zijn een succes. Het nieuws wordt door het publiek veelvuldig geraadpleegd op tablets en mobiele telefoons. Tegelijkertijd zorgen de regionale tv-kanalen en radiozenders  voor een sterke band met de kijkers en luisteraars in iedere regio in Nederland.

 Vorig jaar beloofden de hoofdredacteuren tijdens de ROOS Dagen dat de regionale omroepen ook in de toekomst willen zorgen voor een betrouwbare basisvoorziening in de regio en willen werken vanuit een grote regionale betrokkenheid.

 Het afgelopen jaar hebben ze een mediastrategie ontwikkeld om die beloftes in te lossen. Op woensdag 16 maart openen de ROOS Dagen met een presentatie van de nieuwe mediastrategie.

 Zonder journalisten, verslaggevers, redacteuren en programmamakers geen regionale omroep. Maar ook hun werk verandert. Een journalist die al ruime ervaring heeft met de nieuwe journalistieke manier van werken is Eric Smit. Hij heeft naam gemaakt met ‘Follow the Money’, het mediaplatform voor financieel-economische (onderzoeks)journalistiek. Tal van spraakmakende onthullingen staan op zijn naam. Hij kan vertellen over de nieuwe mogelijkheden die er zijn om je als journalist te onderscheiden, onderzoek te doen, netwerken op te bouwen en op verschillende platforms te publiceren. Zeg maar het vak van journalist in een nieuwe jas.