Snelmenu

11.30 uur De slag om de gast
Het is druk in talkshowland. ‘De Wereld Draait Door’, ‘Pauw’, ‘RTL Late Night’, ‘Goor Draait Door’, ‘Life 4 You’ en ‘Koffietijd’; dagelijks proberen ze elkaar te slim af te zijn bij het binnenhalen van de beste gasten van die dag.

Als uitvoerend producent, eindredacteur en samensteller van honderden talkshows kent Frank Stojansek de regels van het spel van de slag om de gast. Hoe zorg je ervoor dat de gasten die iedereen die dag wil zien juist in jouw programma plaats willen nemen? Wat zeg je als je belt? Hoe wek je vertrouwen? Vertel je de gast vooraf precies wat hij kan verwachten of moet het verloop van het gesprek in de uitzending een verrassing blijven in de hoop dat er een spannend gesprek volgt? Hoe worden gasten begeleid in de studio? Hebben ze vooraf een uitvoerige ontmoeting met de talkshow-host of juist niet? Gelardeerd met anekdotes uit de praktijk zal Frank een recept schetsen waarmee de kansen om de slag om de gast te winnen aanzienlijk stijgen.

Of zijn recept ook van toepassing is op het benaderen van mensen van documentaires horen we van Jessica Villerius. Zij maakt als eigenaar van Posh productions eigenzinnige docu’s, onder meer over de Death Row in Texas. Hoe slaagt ze erin om door te dringen in zo’n zwaar beveiligd bolwerk en mensen aan het praten te krijgen?

14.00 en 15.30 uur Schrijven voor internet
Webteksten schrijven is kort en bondig schrijven vanuit het perspectief van de websitebezoeker. Klinkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Een webtekst concurreert voortdurend met andere webteksten en de bezoeker bepaalt waar hij wel en - vooral - niet op klikt. Internet vereist een vertaalslag van push naar pull communicatie. Tijdens de interactieve werkwinkel ervaar je wat dit betekent. Toine Kamphuis neemt je mee op ontdekkingstocht. Alles wat je leert pas je direct toe, op teksten uit de dagelijkse praktijk van de regionale omroep. Het doel: webteksten schrijven die bezoekers daadwerkelijk aanklikken en aanmoedigen om nog interactiever de website van de regionale omroep te raadplegen. Inclusief handige tips voor het formuleren van koppen, search engine optimization en het voorspelbaar maken van de klikstroom.

Deze cursus wordt twee keer achter elkaar gegeven. Dus mocht de eerste keer niet uitkomen, grijp dan je kans bij de tweede keer.